10 najlepszych strategii marketingowych
do wypróbowania od zaraz

   Jak pewnie zdążyliście już zauważyć, rok 2020 nas nie rozpieszcza. To, co zmieniło się na plus, przynajmniej w naszej pracy, to przeniesienie, dużej części działalności i gospodarki do internetu, a co za tym idzie znacznych wzrostów ruchu, wizyt i odwiedzalności na stronach naszych i naszych klientów. Zdajemy sobie sprawę, że taki stan rzeczy nie potrwa wiecznie i zapewne w niedługiej przyszłości, w miarę ożywania gospodarki, część klientów wróci do offline’u. Jak więc zatem wykorzystać ten czasu, aby maksymalnie spożytkować go marketingowo i sprzedażowo, a jednocześnie pozostać w umysłach naszych potencjalnych klientów na stałe?

   Przygotowaliśmy dla Was 10 najlepszych strategii, wykorzystywanych przez zawodowców, do wypróbowania w 2020 roku.

1. Edukuj za pomocą swoich treści

Treść od dawna jest królem i w tym roku ten trend się nie zmienia, a wręcz rośnie w siłę. Jest to całkiem naturalne, że dobry, treściwy i edukacyjny content przyciąga i będzie przyciągał odbiorców. Jeżeli treść daje nam wartość (edukuje, relaksuje, pomaga, wzbudza emocje itd.) i jest zaprezentowana w odpowiedni sposób, to nie tylko sami ją z radością „konsumujemy”, ale też przekazujemy innym.

Powołując się na dane z licznych raportów (tutaj raport trendów Content Marketing Institute z 2019 roku), można zauważyć, że ponad 77% firm B2B korzysta z content marketingu jako elementu ich lejka sprzedażowego, z czego 95% używa do tego mediów społecznościowych. Większość marketerów w sektorze B2B używa edukacyjnych treści na każdym etapie lejka sprzedażowego m.in do budowania zaufania odbiorców i samej świadomości marki (górna część lejka sprzedażowego) oraz do dalszej “pielęgnacji” potencjalnych klientów (case study, webinary – dalsza część lejka)., 

Podsumowując, marki powinny tworzyć treści, które są przydatne i wartościowe, ale też łatwe w odbiorze.

2. Personalizuj swoje wiadomości marketingowe i content

W 2020 roku wypada, aby wszyscy marketerzy personalizowali treści dostarczane do odbiorców, opierając się na danych analitycznych, demograficznych, kategorii podobieństw, segmentów rynku, etapu lejka sprzedażowego, wykorzystywanego medium czy person potencjalnych klientów. Możliwość segmentacji i optymalizacji na tak wielu obszarach wyraźnie pokazuje, że serwowanie wszystkim takiej samej treści w dzisiejszych czasach to marnowanie potencjału nowoczesnej technologii. Niestety tylko nieliczne marki stosują spersonalizowaną strategię komunikacji i nie mówimy tutaj o dodawaniu imienia do e-maila, ale naprawdę o zagłębieniu się w umysł potencjalnego klienta i odkrycie czego potrzebuje, co go powstrzymuje w działaniu, a co może pomóc mu w zrobieniu kolejnego kroku. Aby konsumenci czuli się wyjątkowo, konieczna jest automatyzacja i personalizacja, która pozwala marketerom tworzyć reklamy, które dynamicznie zmieniają się w zależności od tego, kto szuka. Dla przykładu zgodzicie się, że do potencjalnej decyzji o współpracy innych informacji będą poszukiwać dyrektorzy, prezesi i top management firmy, a innych specjaliści, którzy faktycznie będą z przykładowych narzędzi korzystać na co dzień.

3. Pozwól, by technologia napędzała Twoją reklamę

Od wielu lat algorytmy reklamowe Google’a i Facebook’a uczą się, aby jak najlepiej serwować kreacje do jak najbardziej dopasowanej grupy odbiorców. Algorytmy nabrały wprawy w zrozumieniu, które obrazy reklam i ich kopie zapewnią najlepsze współczynniki klikalności i konwersji, niejednokrotnie ograniczają możliwości manualnego sterowania kampaniami. Jeśli chcemy w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w sztucznej inteligencji systemów reklamowych, pamiętajmy o wykorzystaniu takich funkcji jak Faza uczenia się, Testy A / B (na Facebook’u) czy Inteligentne określanie stawek (Google Ads). Oczywiście, zanim zaczniesz zabawę z automatycznymi kampaniami, poświęć trochę czasu na naukę jak je poprawnie wykorzystać, bowiem najlepsze i najbardziej zaawansowane algorytmy na nic się nie zdadzą, jeśli będziemy nimi zarządzać nieumiejętnie.
Systemy reklamowe mogą pomóc w wyborze odpowiedniego zdjęcia i tekstu do reklamy, oraz odpowiednio zoptymalizują strony docelowe i grupy odbiorców.

4. Aktualizuj treści na blogu

Nie zapominaj o treściach, które opublikowałeś na swojej stronie. Każdy artykuł na Twoim blogu, z czasem będzie tracił na aktualności. Pojawiają się nowe technologie, zmieniają się trendy, a sam Google również ocenia „świeżość” starych postów. Dobrą praktyką jest uzupełnianie starszych postów, stron i artykułów o nowe praktyki. Dzięki temu małym nakładem sił (już raz napisaliśmy artykuł) mamy całkiem dobrą treść na wysokiej pozycji, i możemy ją znów promować w mediach społecznościowych. Jest to stała strategia, którą praktykujemy u wielu klientów: wprowadzamy proste aktualizacje i poprawki oraz, co najważniejsze, zmieniamy daty artykułu, informując o najnowszej wersji. Nie jest tajemnicą, że Google woli świeże i unikalne treści, ale biorąc pod uwagę, że odświeżanie tych starszych jest o wiele tańsze i mniej czasochłonne jest to po prostu sytuacja win-win.


Przeglądając artykuły i wszystkie nasze podstrony, a następnie je aktualizując, pomagamy naszej stronie piąć się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, co niemal zawsze prowadzi do większego ruchu na stronie i nowych klientów. Dobrą taktyką optymalizacji treści jest zaangażowanie innych ekspertów w nasze artykuły, co prowadzi do jeszcze większej liczby linków zewnętrznych i lepszej obecności w mediach społecznościowych.

5. Otwórz się na współpracę z innymi

Jeśli już jesteśmy przy temacie zapraszaniu ekspertów do współpracy, to jest to kolejny bardzo dobry sposób na zwiększenie zasięgu swojej marki i budowania bazy potencjalnych klientów. Zapraszaj więc nowe osoby do współtworzenia treści dla Twojej strony, podcastu, kanału na YouTube i innych mediów społecznościowych, aby wykorzystać efekt synergii Twojej społeczności oraz fanów Twojego gościa. Ten rodzaj strategii jest idealny dla Was obojga, ponieważ wykorzystując unikalne spojrzenie twojego gościa na omawiany temat, edukujesz swoich odbiorców w nowy, ciekawy sposób. Warto do takiej współpracy wybierać ekspertów, których grupa docelowa jak taka jak nasza lub maksymalnie zbliżona, a Wasze produkty lub usługi komplementarne, czyli na przykład Twoimi klientami są przedsiębiorcy, a Twoim produktem są strony internetowe, możesz zaprosić do współpracy pracowników agencji reklamowych. Taka współpraca oczywiście obejmuje również gościnne „występy” i tworzenie treści dla innych.


Zastanów się, jak możesz wykorzystać zasoby, które już masz (konto na IG, Grupę na FB, stronę www, bloga, podcast), następnie wytypuj potencjalne osoby do współpracy (LinkedIn, Facebook, Instagram), przemyśl wstępną propozycję (wywiad, wspólny wpis czy konkurs na IG), a następnie po prostu nawiąż kontakt (np. Direct Message na Instagramie, komentarz do posta na Facebook’u, wiadomość na Linkedinie) i zaproponuj współpracę.

6. Używaj więcej wideo (jeszcze więcej)

Wiesz, jaka jest druga najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie w internecie? Bing? Baido? Yandex? Odpowiedź jest znacznie prostsza i jest duże prawdopodobieństwo, że korzystasz z tej wyszukiwarki codziennie. To YouTube z ponad 2 miliardami użytkowników miesięcznie. Wideo w internecie jest bardzo popularnym medium od wielu lat i jest to metoda przynosząca całkiem ciekawe rezultaty również w tym roku.


Filmy wzmacniają więzi z konsumentami, co z kolei zwiększa prawdopodobieństwo zakupu produktu czy usługi. Nie trzeba wcale tworzyć filmów reklamowych jak największe firmy, ani nawet zatrudniać aktorów. Inne dostępne formy wideo obejmują porady, samouczki, referencje i materiały zza kulis, kursy, czy po prostu wykorzystanie animacji zdjęć lub prezentacji itd.


Gigantyczny rozwój platform streamingowych sprawia, że wszechobecne wideo jest już czymś normalnym, a wręcz oczekiwanym, bowiem nie wymaga od odbiorcy tyle wysiłku co czytanie tekstu.

7. Buduj swoją bazę mailową

Myślisz, że w dobie social mediów, vlogów, TikToka itd. maile to przeżytek? Nic bardziej mylnego! Listy e-mail to jeden z najlepszych sposobów komunikowania się z klientami, który ma jedną, bardzo ważną i wyróżniającą się cechę w porównaniu z Twoimi kontami w serwisach społecznościowych. Twoja lista mailowa należy do Ciebie. Praktycznie codziennie słyszy się „tragiczne” historie od osób, które utraciły dostęp do swoich profili społecznościowych, czy to w wyniku „ataku hakerskiego” czy z powodu naruszenia regulaminu platformy. Działając w internecie, a szczególnie w Social Mediach pamiętaj, że Twój profil, Twoi fani, grupy, fanpage, filmy i zdjęcia, nie należą do Ciebie i jedna decyzja właściciela platformy może znacznie utrudnić Twój kontakt z odbiorcami. Pomijam tutaj zupełnie fakt, że procentowo organiczne dotarcie do Twoich fanów z czasem i wraz ze wzrostem profilu zawsze maleje.


Listy mailowe, chociaż są trudne do utworzenia, oferują bezpośrednią komunikację z odbiorcami wprost do skrzynki odbiorczej. Jest to o wiele bardziej osobisty sposób interakcji z kimś, niż próba zmuszenia go do odwiedzenia Twojej witryny lub obejrzenia innych treści. Listy e-mailowe mogą nie być aktualnie najgorętszym tematem lansowanym przez agencje i innych guru, ale ich wartość jest zawsze obecna.

8. Wypróbuj Influencer marketing

Jeśli jeszcze nigdy nie korzystałeś z pomocy influencerów, zdecydowanie powinieneś wypróbować ten rodzaj promocji. Influencer Marketing polega na znalezieniu kogoś, kto ma wpływ na Twój rynek docelowy i potencjalnych klientów i zaproszenie go do szeroko rozumianej współpracy. Może to być prosta promocja produktów, ale też tworzenie contentu na potrzeby Twojej marki. Aktualnie wiele osób (czasem z niewiadomych przyczyn 🙂 ) może nosić przydomek “Influencera” z racji swojej popularności na licznych platformach społecznościowych takich jak Instagram, Facebook, TikTok, ale nie oznacza, że każdy będzie odpowiedni dla Twojej marki. Wybierając osoby do współpracy, najlepiej wybierać tych, dla których Twój produkt czy usługa wydaje się bardzo naturalny, a ich fani faktycznie odpowiadają demograficznie Twojej grupie docelowej. Nie kieruj się samą liczbą fanów, co z tego, że wiele kont z półnagimi młodymi dziewczynami przykuwa dziesiątki tysięcy fanów, skoro w dużej części są to fikcyjne konta lub inne osoby, które nie zostaną Twoimi klientami. 

Druga sprawa, że w miarę rozwoju każdego konta spada wskaźnik docieralności i zaangażowania, dlatego dobrą strategią jest nawiązywanie kontaktu z mniejszymi (ale posiadającymi zaangażowaną społeczność) influencerami. Mówimy tutaj o bazie fanów rzędu 1.000 – 10.000, gdzie wiele takich profili nie jest jeszcze przeładowane reklamą, a ich właściciele są często skłonni na współpracę za znacznie niższe stawki, czasem na zasadzie barteru a czasem nawet za darmo.


Aby przeprowadzić udaną kampanię marketingową, musisz przede wszystkim określić swój główny cel, który chcesz osiągnąć dzięki współpracy z influencerami. Większość kampanii, które prowadzą firmy, zazwyczaj koncentruje się na promocji sprzedaży konkretnych produktów (np. z wykorzystaniem dedykowanego kodu rabatowego), promocji konkursów, zwiększania zaangażowanie wokół swojej marki, zwiększania ruchu na swoich stronach oraz tworzeniu autentycznego contentu z produktami. Ważne jest, aby przed podjęciem współpracy określić jasno warunki, oczekiwania obydwóch stron i KPI, czyli kluczowe metryki realizacji celów. To pomoże po wszystkim ocenić wyniki kampanii oraz wybrać najlepiej radzących sobie influencerów do ponownych kampanii.

9. Postaw na lokalną promocję

Posiadając stronę internetową, masz możliwość promocji i przekazywania treści klientom na całym świecie. Czy jednak to powinno być Twoim celem? Czy na początku swojej działalności w internecie albo posiadając lokalny biznes, nie powinieneś zintensyfikować swoich działań reklamowych na najbliższym otoczeniu? Szczególnie w aktualnych czasach, gdy coraz więcej osób szuka w internecie, kiedyś typowo offline’owych biznesów jak piekarnie czy kwiaciarnie, warto postawić na promocję lokalną. Przede wszystkim musisz upewnić się, że lokalna publiczność znajdzie Cię w Google. Jednym z najważniejszych narzędzi, jakie masz do dyspozycji, jest Google Moja Firma. Zapoznaj się możliwościami, jakie daje ten panel, wypełnij wszystkie pola i rubryki i przede wszystkim zweryfikuj adres, aby twoja firma była łatwa do znalezienia w Mapach Google. Do tego bardzo przyda się fizyczny adres do weryfikacji adresu w mapach (słynna pocztówka od Google). 

Kolejne ważne aspekty promocji lokalnej to recenzje (Google Opinie, Recenzje na Facebook’u czy branżowe rankingi jak np. pyszne.pl) oraz media społecznościowe, gdzie lokalne firmy zdecydowanie powinny się promować. Pamiętaj o tak podstawowych rzeczach jak wspominanie i zapraszanie do Twoich profili społecznościowych w materiałach offline’owych jak ulotki i broszury. Wciąż popularną techniką jest oferowanie rabatu w zamian za obserwowanie lub skomentowanie profilu.

10. Wykorzystuj audio i przygotuj się na wyszukiwanie głosowe

Oprócz tradycyjnych interfejsów graficznych, którymi w większości posługują się strony internetowe i aplikacje na telefony, od pewnego czasu w siłę rośnie godny następca. Mowa o szeroko rozumianym audio asystentach głosowych i podcastach. Jeśli jeszcze nie tworzysz treści z wykorzystaniem dźwięku, czas najwyższy wypróbować to medium. Content w postaci nagrań dźwiękowych ma jedną bardzo ważną zaletę, która sprawia, że w ostatnim czasie tak bardzo zyskuje na popularności, a jest nią fakt, że audio możemy konsumować i wchodzić w interakcje pasywnie, czyli bez aktywnego wysiłku z naszej strony. Nagrań można słuchać przy okazji robienia innych rzeczy, zupełnie jak muzykę. Podcasty są często słuchane podczas uprawiania sportu i prowadzenia auta.

W dzisiejszych czasu rozpoczęcie przygody z podcastami jest również zdecydowanie tańsze, niż miało to miejsce np. 10 lat temu, kiedy to na start musiałbyś wydać przynajmniej kilka tysięcy PLN, nie wspominając o kłopotach z hostingiem, czy przechowywaniem Twoich podcastów oraz zdecydowanie mniejszym rynkiem słuchaczy i niezbyt dużą popularnością dedykowanych narzędzi do odsłuchiwania audycji.

Do stworzenia podcastu będziesz potrzebował przede wszystkim, urządzenia do nagrywania dźwięku 🙂 może to być dedykowany mikrofon, ale na sam początek w zupełności wystarczy Twój smartphone. Nie wiem, czy zdajesz sobie z tego sprawę (wielu ludzi już pewnie o tym zapomniało), ale podstawową funkcją telefonu jest „odbiór” i nadawanie dźwięku i dzisiejsze modele znakomicie sobie z tym radzą :). Do obróbki i montażu przyda się oprogramowanie (np. darmowe Audacity), następnie będziesz potrzebował miejsca do hostingu (np. darmowe anchor.fm). Dobry pomysł na podcast plus staranne wykonanie i przede wszystkim konsekwencja, pomoże Ci się stać autorytetem w swojej branży. Konsekwentne dzielenie się przydatnymi poradami na określony temat pomaga pozycjonować Cię jako autorytet w branży / niszy. Prowadzenie podcastu ma podobny efekt jak prowadzenie bloga lub pisanie książki – pomaga rozwinąć twoją reputację jako eksperta. Zwiększając swój autorytet na rynku, przyciągasz do siebie nowe możliwości (przykładowo zaproszenia do zabrania głosu na imprezach lub branżowych konferencjach). Z czasem możesz również rozważyć oferowanie usług coachingowych lub konsultingowych, gdy ludzie zaczną prosić Cię o konkretne porady w swojej dziedzinie.

Innym narzędziem, które staje się z roku na rok popularniejsze, są asystenci głosowi, czyli Asystent Google, Siri, Cortana, czy Alexa. O ile w języku polskim, z wymienionych asystentów, dobrze radzi sobie tylko Google, to przeniesienie dużej części zapytań z tekstowych wyszukiwarek do głosowych jest tylko kwestią czasu – potwierdzają to wszystkie statystyki. Niektóre artykuły podają, że aż 50% wszystkich wyszukiwań online będzie oparte na zapytaniach głosowych do końca 2021 r. Taki rodzaj wyszukiwania wprowadza ciekawe pytanie, jak bowiem na część komend typu „ok Google, kup męski szampon do włosów”, zareaguje asystent? Oczywiste jest, że nie będzie wymieniał wszystkich dostępnych szamponów, czy wybierze zatem najpopularniejsze marki do potwierdzenia przez użytkownika? Czy z góry założy jedną prawidłową odpowiedź (za którą oczywiście reklamodawca zapłaci)?